~

       Gândirea dialectică, cadrul ei bizar. Constată oricine slăbiciunea manipulării generale a categoriei negaţiei. Ideile de revoltă, rebeliune, insurecţie, nesupunere, rezistenţă, nu ştiu ce, deşi necesare şi evidente – categorii ale subversiunii -, totuşi experienţa în ce le priveşte e limpede: nu e adevărat că negaţia aduce cu sine construcţie. De fapt, e nevoie totdeauna de un element afirmativ originar, în interiorul căruia să pui negaţia în perspectivă. Dialectica e o articulare negaţie-propunere, negaţie-construcţie. Nu e doar unul dintre termeni. Negaţia, singură, e puţin spre aproape nimic, iar apologia generală a negaţiei (ca matrice revoluţionară) nu e nici măcar adevărată. În 1789, revoluţia a reuşit pe negaţie, dar s-a înălţat apoi pe construcţie (documente elaborate, ideatică, concepte, declaraţii programatice, acţiune etc.). Nemaivorbind de Comună. În 1917, nu cu negaţia s-a impus Lenin (procesul revoluţionar clocotea de decenii în Rusia, monarhia absolutistă era terminată total), ci cu propunerile abile şi rapide: organizarea, structura de guvernare nouă, războiul, pământ ţăranilor etc. Nu e adevărat că trebuie să-i ridicăm o statuie Negaţiei, singură, în istorie. Am constatat de pildă că dacă fiecare critică de text ar fi însoţită, în fraza imediat subsecventă, dedesubt, de o soluţie, într-un chip obligatoriu, atunci am scăpa de 99% dintre critici şi meseria ar ieşi din nomenclator. Dacă ar trebui să-i dai, ca pictor, unui critic de artă penelul în mână să-ţi arate cum trebuie făcut, s-a terminat. Se citează abuziv cazul Călinescu, un critic care ar fi reuşit şi în literatură – în realitate e nul, romanele lui fastidioase sunt plictis total, are o proză mic-burgheză de cabinet, soporifică, e total submediocru şi păstrat în manuale numai cu referatele pedagogimii sfertodocte, ca doping al tablei de materii într-o literatură provincială, altminteri nu l-ar mai citi azi nimeni. Nu s-a văzut un critic literar care să zică: ‘Sunt Shakespeare’, un critic plastic strigând ‘Sunt Rembrandt’ sau unul muzical care să clameze că e Mozart. Ei sunt acolo, drept ceea ce sunt, tocmai pentru că nu sunt Mozart, Rembrandt, Shakespeare. Fiinţa lor e intrinsec o figură a non-reuşitei. Categoria criticii e fundamentală în modelajul subiectivităţilor, dar în măsura în care pricepi că e doar jumătate de etapă. Trebuie să prezinţi şi soluţia, ceea ce urmează – sau să taci. În toate cazurile. Atunci îţi dai seama cât eşti, de fapt, de neputincios, cât de puţine sunt lucrurile despre care vorbeşti în cunoştinţă de cauză; cât de puţini sunt cei care au o viziune, un praxis şi ştiu ce-i de făcut. Negaţia umblă cu această impostură prin lume; oamenii îşi spun, cu admiraţie: ‘Ce bine vorbeşte X, ce clar observă lucrurile, precis ştie ce-i de făcut’. Negaţia nu e o pozitivitate în sine. E doar un moment dialectic. Treci organic la următorul, sau ieşi din scenă.
       Momentul negaţiei de birt (toţi ştim că e rău, înjurăm în barbă şi mai cerem barmanului un rând), această negaţie morbidă a conversaţiei de taxi e chiar o alienare. Nu participă la luciditate, ci la acrirea totală a unei vieţi, a unei conştiinţe. Prelungită ani, decenii, e un parcurs dureros. E mai bine să renunţi de tot la temă. Rămâi, altfel, într-o suscitare fetişistă a unui adversar imaginar, frustrarea că nu-l poţi îndepărta e alienantă, corozivă. Ai nevoie de o discontinuitate. Subiectul trebuie să se angajeze într-o semnificaţie, într-un proces, într-o creaţie, într-o proximitate de viziune universală. Dacă nu, fugi într-un refugiu, construieşte-ţi un exil, instalează-te în abstragere (we all die).

Anunțuri

~ de soirs pe 28 Octombrie 2015.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s