~

IMG_20160714_172421       Inutil vei aminti, mai târziu, că un procent infim, ridicol din populaţie îşi permitea să mănânce la restaurant etc.
        După o catastrofă, dacă tot ce rămâne după noi printre ultimele artefacte e asta: arheologii vor conclude pentru Est o perioadă de prosperitate tulburătoare.

       E un automobil Corvette Stingray 1963.
       Priceperea mea în materie e nulă. Nu înţeleg însă de ce nu vedem asemenea modele de maşini pe străzi, duplicate identice ale acelui design, din epoca supremă a designului auto în materie de stil, clasă, şarm şi popularitate, anii ’50-70. Copyright-ul e scump? Să îl plătim, la o producţie de masă se acoperă. De ce sunt 20, 40 de ani de când trebuie să înotăm pe străzi printre strălucitoare cutii de iaurt pe roţi. Când am putea vedea în jur, tot timpul, asta.

1963 Chevrolet Corvette Sting Ray Z06 (C2) corvette63-2

Anunțuri

~ de soirs pe 16 Iulie 2016.

2 răspunsuri to “~”

  1. Pot să încerc o extindere la întrebarea privind design-ul de automobil.

    E un exemplu bine ales, Stingray 1963, fiindcă în apropierea acestui an este punctul de inflexiune.

    În 1962, Pierre Bézier, inginer specializat pe design de automobil pentru Renault, face public așa numita „curbă Bézier”, o curbă al cărui profil este stabilit de puncte de control din afara ei. Dacă v-ați jucat cu „pen tool” în Photoshop sau Illustrator, atunci ați folosit curbe Bézier.

    Curbele Bézier vor fi implementate ulterior în sistemele de Computer-Aided Design și Computer-Aided Manufacturing. Dacă pentru a putea îndoi o tablă în anii 50 trebuiau făcute 200 de pagini de calcule pentru a determina profilul poansoanelor intermediare și finale, forțele, structura de rezistență a matriței, și altele, odată cu apariția lui Unigraphics (astăzi, Siemens NX) și CATIA la începutul anilor 80, toate acestea s-au simplificat extraordinar de mult. Astăzi, proiectarea și realizarea unui automobil (de pildă, Tesla Model S https://www.youtube.com/watch?v=8_lfxPI5ObM) are loc în întregime între mașină și mașină. Astfel, cumva exagerat spus, singurele cote dimensionale (cote nominale întregi) care sunt stabilite de către om sunt lungimea, lățimea, și înălțimea mașinii, orice altceva are 3-5 zecimale, care ies din domeniul uman (dacă nu aveți o riglă și trebuie să desenați un pătrat îl veți face întotdeauna cât mai aproape de numerele naturale, și nici nu vă veți gândi la toate acele șiruri indefinite de zecimale).

    Pentru a vă face o idee privind maniera de lucru puteți să dați câteva click-uri random aici https://www.youtube.com/watch?v=PuppqhY00w4. Sunt importate imaginile din față, din spate, de sus, din lateral, iar apoi se începe fixarea unor puncte în X, Y, Z prin care trece un spline, smooth polynominal line, o curbă Bézier, apoi între două sau mai multe curbe Bézier este delimitată o suprafață, iar în final suprafața este îngroșată (de la grosimea matematică 0 la câți milimetri stabilește computer-ul că sunt suficienți pentru a rezista (calculele economice sunt obținute prin sisteme de integrare a modelului 3D, a rezultatelor calculelor de rezistență din urma analizei cu element finit, a prețurilor materiei prime)) și se obține profilul piesei.

    Nu știu dacă asta răspunde și la întrebare: cam orice ‘de ce?’ trebuie să accepte cândva un ‘pentru că așa e’, cert e că acum e mult mai ușor tehnic de obținut un profil curbiliniu. Dacă asta și împinge înspre o inerție, și deci un anumit tip de design specific timpului, rămâne de discutat. Însă, mai degrabă, totul e work-in-progress, și poți cu ușurință găsi vreun colțișor pe behance, reddit, youtube în care cineva face altceva decât ce se face în general. Iar dacă chiar nu găsești, poți oricând să o faci tu, uneltele devin din ce în ce mai democratizate (pe partea asta de design industrial, Siemens NX, de pildă, costă 20k+ euro, dar OnShape sau Fusion 360 sunt gratis sau costă 40 de dolari pe lună). Sigur, e ceva mai greu să-ți faci mașina ta dincolo de modelul 3D, dar aparent îți trebuie doar 2-300 de milioane de dolari pentru a porni o companie auto.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s