~

       Documentar despre Spania. Tulburat. Cât de groaznic şi de complicat poate să arate un război civil, diferit de romanul lui Hemingway, de eroizările lirice ale lui Malraux. Gândit la ceea ce – profeţit din toate direcţiile – e susceptibil că va veni.

       Budd Schulbert (întâlnit de B. în 2005) despre Fitzgerald, cu care a lucrat la Hollywood: ‘E fals să spui că era făcut prin temperament să fie dezabuzat, aşa cum cerşetorii care rătăcesc prin răcoarea nopţilor nu sunt născuţi să le fie frig’.

       X: dacă am avea jocuri olimpice ale inteligenţei, am avea o cultură diferită. Dacă am recompensa oamenii pentru decenţă, bunătate şi onestitate am avea o cultură diferită. Recompensăm ticăloşia mincinoasă, abilitatea. Sistemul de recompensă-pedeapsă e inversat.
       Dumnezeule. Naivităţi totale în faţa cărora eşti interzis. Ce s-a făcut din oameni.

       E., uimit de întâlnirea cu nişte cursanţi la cinematografie de pe coasta de Est. După un timp i-a întrebat simplu ce fel de filme se gândesc să facă mai târziu, şi l-au privit consternaţi. ‘Dar noi nu vrem să facem filme deloc, ce vrem e să creăm conţinut.’ Adică Youtube şi celelalte. O clasă întreagă de regie; niciunul cu cel mai mic interes. Nu-mi dau seama cine o să mai ‘facă filme’, genul artistic epic: poveste, imagine, derulare etc. Cine mai are ideea de a face artă, naraţiune strictă pusă pe un ecran ca să stârnească emoţii unui public, are, ce-i drept, ceva de dinozaur. E la fel în scris, mă tem. ‘Mă tem’ e un fel de a spune, puţin îmi pasă. Dacă am nimerit într-un timp de paranteză, pe fond nu-mi pasă. Oricum am sentimentul că ce trebuie spus va fi în cele din urmă spus.

~ de soirs pe 8 Noiembrie 2016.

Lasă un răspuns

