~

       ● Acea declaraţie extraordinară a lui Freud, făcută lui Koestler în 1938. Era deja la Londra, în siguranţă, liber. Anturat de familie, recunoscut, curtat şi laureat, vizitat de scriitori şi propus membru în toate societăţile, lăsa în urmă o Vienă ocupată, scăpase de nazişti şi mai avea 18 luni de trăit:
       ‘Ştiţi, [naziştii] n-au făcut decât să declanşeze forţa agresivă refulată în civilizaţia noastră. Un fenomen de acest gen trebuia să se producă, mai devreme sau mai târziu. Nu ştiu dacă, din punctul meu de vedere, îi pot blama (Arthur Koestler, Hiéroglyphes, Calman-Levy, Paris, 1955, p. 493).
       Koestler a fost stupefiat. Memoria lui nu e cea mai bună şi a mai patinat pe cuvinte. Dar dacă acesta e sensul spuselor lui F., el e cu totul uimitor. Printre altele, e singura explicaţie, găsită până acum, care i se poate da celui mai consternant impas fenomenologic al istoriei secolului trecut: faptul că cea mai mare catastrofă umană a istoriei a fost provocată de naţiunea cea mai cultivată a lumii.
       (De obicei, elita perpetuează, în vulgată, vechiul contraadevăr potrivit căruia cultura civilizează atenuând animalitatea subiectului. Mitul e perpetuat ca un secret al lui Polichinelle, în ciuda celor mai evidente dezminţiri, iar elita pare că se roagă, epocă de epocă, ca dezminţirea să nu ajungă la cunoştinţa maselor. Ea ştie pertinent că nu e aşa. Că un popor de analfabeţi şi unul de universitari produc riguros acelaşi număr de stive de cadavre în istorie, iar nivelul crimelor în familii de iletraţi şi în cele ale intelighenţiei celei mai subţiri e, proporţional, riguros acelaşi – aceasta o ştie orice criminalist începător. Ea înţelege fireşte că, dacă mâine s-ar produce un regres al lumii spre fostul analfabetism de 95% din secolul XIX, aceasta ar produce în literatură şi arte strict acelaşi număr de capodopere. Că în secolul XX s-au scris de peste 1000 de ori mai multe cărţi, în vreme ce capodoperele rămâneau, deceniu de deceniu, constante. După un număr de generaţii, orice elită tinde spre oligarhie, e o morfologie naturală. Uneori, ea o admite deschis, în doxa. Dornică să-şi menţină statutul ambiguu în social – acela de element critic, conducător şi deopotrivă beneficiar de structură sinecurală -, elita perpetuează iluzia ca şi pe cea  a alfabetizării, din secolul XIX. În realitate, mitul potrivit căruia procesul culturalizării, la naţiuni şi indivizi, e parte a progresului umanităţii înseşi, nu aparţine decât capitalului. Un public alfabetizat cumpără pur şi simplu considerabil mai mult, lărgindu-i-se gama de informaţie şi awareness, deci frustrarea pozitivă, elementul esenţial în pulsiunea achiziţionării obiectului tranziţional. Legenda ‘aerului rarefiat’ potrivit căreia cultura şlefuieşte, odată cu spiritul, şi caracterul, mitul cultivării maselor – perpetuat şi astăzi în păturile imediat sub-elitare, mediile semi-troglodite şi mic-burgheze în care accesul la cultură s-a realizat de puţine generaţii – e o pasiune de editor naiv, de filistin sau de şarlatan.)
       Nu ştiu comentariu mai permeabil meditaţiei decât cel al lui F., şi mai aproape de extraordinar.

       ● Văzut la X cel mai frumos câine: brac german, cel cu blana scurtă şi pestriţă, ca un păstrăv. Poate chiar mai elegant decât ogarul Saluki, mai comic decât acel baset de Gascogne pe care l-am văzut. Amator de joacă, energic până la infarct etc. Femelă, după spusele lui mult mai ataşantă, mai liniştită. Nu văd liniştea asta nicăieri, după ce îi dă comanda ‘Stai’ se uită în ochii lui cu aerul că plânge. Are nu ştiu ce instincte de ‘vânătoare’, e destul de greu de ţinut la apartament, deşi el se străduie să-l scoată o oră pe zi. Ceea ce la un urban înseamnă că şi-a programat să-şi fumeze în parc ţigările.

       ● România: acest fel foarte special, unic aproape, de a fi nicăieri.

Reclame

~ de soirs pe 19 iulie 2018.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s