~

       ● Taximetrist 1. A avut trei copii, unul i-a murit. Un copil, cu a doua soţie, e ‘cu sindromul Down, dacă ştiţi’. A făcut zece ani o şcoală specială, ‘dar el nu e nici de clasa întâi, nu ştie numerele, nu ştie banii, merge soţia peste tot cu el să semneze’. O fată care ‘la naştere a fost şi fată şi băiat. Am operat-o, am făcut-o fată. Greu. Când are menstruaţie o ţine câte o săptămână, numai sânge şi sânge. Nu e bine, nu e măritată. O îngrijim noi’. Un băiat mort la 42 de ani, ‘sâmbătă mergem la el la cimitir’. A stat la un azil de alienaţi toată viaţa. ‘L-a speriat porcul, dacă puteţi să credeţi. Avea 3 ani, era bine, vorbea, era vioi, prin toată curtea alerga. L-a speriat animalul şi de atunci n-a mai vorbit nimic şi nu ne-am mai înţeles cu el.’ Trei copii cu două femei, deci problema nu putea veni de la ele. Are vreo 70. Nu s-a sinucis. ‘Mergem înainte, ce să facem.’ Conduce bine.
       Taximetrist 2. Există penultimii oameni, apoi Yeti, Omul zăpezilor, şi în sfârşit ultimii oameni: căpşunarii români, cei din diasporă care se întorc în vacanţă, în ţară. ‘Când vin, e un festival al neamurilor proaste. Aruncă hârtii pe jos, scuipă, te înjură în trafic, nu contează ce vârstă ai. N-ar face asta afară, nu li se permite niciodată. Sunt maimuţe, ultimele gunoaie. Şi nici acolo nu sunt iubiţi, n-au prieteni, n-au nimica. În astea 2 luni când vin, e un coşmar al ţoapelor, iadul pe pământ.’
       (Ce e de neînţeles e absenţa unei sociologii a emigraţiei. Ar trebui făcut ceva serios, trimise acolo echipe gen Gusti, câte două pentru Spania, Italia, Anglia etc., cu chestionare-tip şi tot restul. Ar fi vorba de 2-3 luni de muncă. Noi nu ştim nimic despre aceşti oameni. Ce vor, dacă îi mai avem sau i-am pierdut de tot demografic, pe ce putem conta în privinţa lor, ce deziderate au, ce muzică ascultă, cum văd viaţa şi viitorul. Ne mulţumim să constatăm că există o emigraţie bună, de studiu, şi emigraţia proastă, de muncă, alcătuită din troglodiţi feroce şi suboameni care ne dezgustă când vin în ţară, în genere cam asta pare să fie tot. Ceaţă de nepătruns în privinţa lor.)

       ● Nebun inofensiv, cu delir mistic. Pe străzi, vorbeşte continuu, fluieră, cântă, spunând cui stă să-l asculte că a fost în iad şi că le poate povesti cu detalii cum e acolo. Şi, din senin:
       – Dacă piere Satana, piere şi Dumnezeu.
       Categoria pură Rozanov, Şestov, Berdiaev.

       ● Once upon a time in… Hollywood (2019).
       Nostalgic, lent, lung, puţin opresant, despre sfârşitul inocenţei la Hollywood. Ceva gravitate nouă – efectul vârstei? – la acest autor supraestimat. DiCaprio exasperant dar epatant, B. Pitt, surâzător, de o melancolie impresionantă pentru 55 (va îmbătrâni la fel de bine ca Redford).
       – prozelitism al deţinerii armelor la domiciliu, ca de obicei în filmele lui
       – femeile, fie isterice fie stupide, arătate cu tălpile murdare, sforăind, primind lovituri de pumn strivitoare în plină figură, un naturalism puţin căutat, reactiv la angelismul ideologic de acum
       – dansatorul Bruce Lee înfăţişat aşa cum pare să fi fost, un soi de cretin abisal.
       – scenografie de noapte inundată de reclame în neon
       – 3-4 linii narative bune, chiar şi cea cu Charles Manson, unghiurile închise
       – soi de omagiu perfid lui Polanski
       – fără eterna maşină de punch-line-uri, există chiar conversaţii, burţi, lungimi.
       Destul de încântat, faţă de catastrofa ultimului film ‘western’. Publicul, la ieşire, împărţit. Cineva: ‘Cele mai rele 3 ore din viaţa mea’ – o replică Tarantino.
       Orele, agreabile însă.

 

 

~ de soirs pe 20 august 2019.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s